Lön Medvind WFM Automatiserade processer
PostNord och Vismas samarbete utökas till att inkludera Medvind WFM
- 3år
med automatiserade löner i HR+
- 4år
av förändringsarbete
- 20 000
anställda som omfattas
PostNord och Vismas samarbete utökas till att inkludera Medvind WFM
Visma får fortsatt förtroende att bidra till PostNords förändringsresa. Utöver lönesystemet HR+, adderas även schemaläggnings- och bemanningssystemet Medvind WFM till samarbetet. “Det är superviktigt för oss att ha hittat en strategisk partner”, säger PostNords personaldirektör.
Sveriges ledande postoperatör PostNord använder sedan 2021 HR+ 8; ett val de landade i efter att ha utvärderat flera andra SaaS-tjänster. Under de senaste fyra åren har PostNord drivit ett större förändringsarbete som bland annat inneburit skapandet av ett Shared Service Center med nya systemstöd, rutiner och processer. En viktig del av detta arbete har bestått i att hitta ett nytt WFM-system för schemaläggning och bemanning.
Så landade valet på Medvind WFM
Efter utmaningar med sin tidigare leverantör kopplades Visma in med kort varsel för att istället implementera Medvind WFM.
– Vi behövde snabbt hitta en ny lösning då vi riskerade att inte få ut löner till våra anställda. Vi är ofantligt tacksamma och imponerade över hur snabbt vi fick in Medvind i hela projektet, säger Martina Smedman, personaldirektör på PostNord.
Komplex verksamhet med höga krav
PostNord är en komplex organisation med drygt 20 000 anställda, vilket ställer krav på att schemaläggning av många olika arbetsuppgifter utförs optimalt. Ett val av smidigt system har därför varit avgörande för samtliga av PostNords verksamheter inom logistik, paket och brev. Medvind WFMs programvara uppfyller dessa höga krav samtidigt som samarbetet löpande fokuserar på att vidareutveckla vissa anpassningar. Projektet kommer att rullas ut i etapper, och beräknas vara utrullat till samtliga delar av organisationen den sista september 2024.
– Vår organisation är så pass stor att vi behöver rulla ur det löpande då vi inte klarar av att ta risker för 20 000 anställda samtidigt. Det kräver också ett gott tålamod då vi behöver jobba i parallella system - men det har varit ett bra samspel mellan samtliga parter.
En investering för framtiden med en strategisk partner
För en så stor verksamhet som PostNord har det varit en rejäl omställning att gå från deras tidigare egenutvecklade system, som krävde mycket handpåläggning, till Medvind WFMs automatiserade schemaläggning i funktionen AutoSchema.
Trots att det tar tid och kräver nya arbetssätt lyfter Martina vikten av att lita på systemet och den långsiktiga relation som byggs upp under processens gång:
– Det är superviktigt för oss att ha hittat en strategisk partner. Vi hoppas kunna bygga en långsiktig relation med Visma, där vi också kan påverka både löne- och WFM-produkten. Men vi ser det också som en stor fördel att få inspireras av Vismas andra kloka kunder och deras behov.
Även Visma Enterprise VD, Sofia Gerstenfeld, instämmer i vikten av att bygga ett långt och fruktsamt partnerskap tillsammans genom det utökade samarbetet:
– Vi är stolta över att få fullt förtroende av PostNord inom HRM och WFM genom att nu även få leverera Medvind för en komplex schemaläggning och bemanning.
Om Medvind WFM
Schemaläggnings- och bemanningssystemet Medvind WFM är utvecklat för företag och organisationer med fler än 500 anställda. Med Medvind WFM effektiviserar och digitaliserar du din arbetstidsplanering, schemaläggning, vakanshantering och attest, och kan enkelt följa upp, analysera och optimera din bemanning.
Om Visma Enterprise
Medvind WFM är en del av Visma Enterprise, som utvecklar lösningar för att automatisera och förenkla verksamhetskritiska processer. Det ger företag och deras medarbetare möjlighet att fokusera på det som gör dem framgångsrika.
Nyfiken på att veta mer om hur Medvind WFM kan hjälpa dig med schemaläggning och bemanning? Läs mer via knappen nedan.
Kontakt
Kom igång med HR+
Har du frågor eller vill du veta mer om HR+ och våra tjänster? Våra experter är redo att hjälpa dig. Ta steget och få personlig service idag!
Kundcase
Se hur vi har hjälpt våra kunder
Våra kundcase ger inblick i hur vi arbetar tillsammans med våra kunder för att skapa verkliga resultat.