Nytt och aktuellt – inför 2025
Nytt och aktuellt – inför 2025
Från 2025 kan arbetsgivare behöva rapportera föräldraledighet och VAB via AGI – ett steg mot att minska fusket och förenkla administrationen. Samtidigt införs nya regler för inkomstbaserad a-kassa och viktiga EU-direktiv om hållbarhet och lönetransparens, som påverkar hur företag rapporterar och hanterar sina anställda. Är du redo för de nya reglerna?
Rapportering av föräldraledighet och VAB
Regeringen har lagt fram ett förslag som innebär att arbetsgivare, från den 1 januari 2025, kommer behöva lämna mer detaljerad information i Arbetsgivardeklarationen på individnivå. Förslaget syftar till att minska fusket och felaktiga utbetalningar av föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning genom möjlighet till bättre kontroller.
Det innebär att arbetsgivare rapporterar frånvaro på grund av föräldraledighet och tillfällig föräldraledighet via AGI och därefter överförs informationen till Försäkringskassan. Försäkringskassan kommer att använda dessa uppgifter för att kontrollera och jämföra med den information som lämnats av den enskilde i sin ansökan om ersättning från Försäkringskassan.
För mer information kan du läsa den preliminära tekniska beskrivningen på Skatteverkets hemsida eller ta del av uppgifterna som ska lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen.
Inkomstbaserad A-kassa
Den 1 oktober 2025 träder de nya reglerna om en inkomstbaserad a-kassa i kraft. Detta innebär att ersättningen beräknas utifrån inkomster istället för arbetad tid, uppgifterna om inkomst ska hämtas från AGI.
Syftet med förändringen är förenklad administration för både arbetsgivare, a-kassor och den som ansöker om ersättning. De nya reglerna syftar också till ett moderniserat regelverk med ökad möjlighet att minska felaktiga utbetalningar och ett effektivare system.
Avtalsrörelsen 2025
Under 2025 ska cirka 500 kollektivavtal omförhandlas, ungefär 350 av dem går ut under mars eller april månad. Som alltid kan nya kollektivavtal innebära nytillkomna regler, förändringar i avtalen och annat som arbetsgivaren behöver ta höjd för att hantera.
EU-direktiv att förbereda sig inför
Utöver detta har vi två direktiv från EU som successivt kommer påverka svenska arbetsgivare. Kraven om hållbarhetsrapportering infördes i svensk lagstiftning den 1 juli 2024 och successivt kommer allt fler aktiebolag och underleverantörer omfattas av kraven.
Från löneperspektivet innebär det att bolag som omfattas av reglerna troligen kommer ha utökade krav på data kopplat till den egna personalen och inhyrd arbetskraft som ska presenteras i verksamhetens hållbarhetsrapport.
Senast den 7 juni 2026 ska alla länder i EU implementerat lönatransparensdirektivet I sin lagstiftning. Det förslag som är presenterat för att uppfylla direktivets krav i Svensk arbetsrätt innebär bland annat att medarbetare ska kunna begära skriftlig information om den egna lönen och genomsnittlig lön för medarbetare med lika eller likvärdigt arbete uppdelat på kön. Arbetsgivare med 100 medarbetare eller fler ska vart tredje år sammanställa en lönerapport som skickas till Diskrimineringsombudsmannen. Arbetsgivare med 250 anställda eller fler ska göra detta årligen. Lönekartläggningen ska innehålla en analys av kvinnors och mäns löneutveckling i samband med föräldraledighet.
Nyheter
Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna
Relaterad läsning