En digitaliserad process för lönerevision sparar tid och höjer kvaliteten. I HR+ finns dessutom extra stöd för handelsavtalet som gör att butikschefer lätt fördelar årets lönepott.
En digital process för lönerevision rymmer stor potential att effektivisera arbetet och öka datakvaliteten. Men trots att de flesta moderna lönesystem har inbyggda funktioner som stödjer en sån process, innebär uppdateringen av årets löner fortfarande onödigt dubbelarbete och manuella rutiner i många organisationer.
I lönesystemet HR+ 8 finns två verktyg för lönerevision, ett allmänt och ett som är specialanpassat för hantering enligt handelsanställdas kollektivavtal. I det senare ska antalet arbetade timmar under september till november användas som referens till fördelning av nästa års lönepott.
– Handelsavtalet är unikt och tyngre att administrera. HR+ underlättar arbetet för flera stora aktörer inom dagligvaruhandeln, så att de helt slipper tänka på att göra några beräkningar eller hämta in uppgifter från olika ställen. Allt sånt sköter systemets programkörningar, säger Karin Kraftman, konsult HR+.
Behöver du mer information om hur HR+ kan underlätta arbetet för dig? Läs mer om vårt HRM-system nedan.